Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Відповідно до ст.9 Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю від 13.12.2006 р. (далі - Конвенція), щоб надати особам з інвалідністю можливість вести незалежний спосіб життя й усебічно брати участь у всіх аспектах життя, держави-учасниці вживають належних заходів для забезпечення особам з інвалідністю доступу нарівні з іншими до фізичного оточення, до транспорту, до інформації та зв'язку, зокрема інформаційно-комунікаційних технологій і систем, а також до інших об'єктів і послуг, відкритих або таких, що надаються населенню, як у міських, так і в сільських районах. Ці заходи, які включають виявлення й усунення перепон і бар'єрів, що перешкоджають доступності, повинні поширюватися, зокрема: на будинки, дороги, транспорт й інші внутрішні та зовнішні об'єкти, зокрема школи, житлові будинки, медичні установи та робочі місця; на інформаційні, комунікаційні та інші служби, зокрема електронні служби та екстрені служби. Держави-учасниці вживають також належних заходів для того, щоб: розробляти мінімальні стандарти й керівні орієнтири, що передбачають доступність об'єктів і послуг, відкритих або таких, що надаються населенню, уводити їх у дію та стежити за їх дотриманням; організовувати для всіх залучених сторін інструктаж з проблем доступності, з якими стикаються особи з інвалідністю; оснащувати будинки та інші об'єкти, відкриті для населення, знаками, виконаними абеткою Брайля у формі, що легко читається і є зрозумілою; розвивати інші належні форми надання особам з інвалідністю допомоги та підтримки, що забезпечують їм доступ до інформації; заохочувати доступ осіб з інвалідністю до нових інформаційно- комунікаційних технологій і систем, зокрема Інтернету.
Статтею 13 Конвенції визначено, що держави-учасниці повинні забезпечувати особам з інвалідністю нарівні з іншими ефективний доступ до правосуддя, зокрема передбачаючи процесуальні та відповідні вікові корективи, які полегшують виконання ними своєї ефективної ролі прямих і опосередкованих учасників, у тому числі свідків, на всіх стадіях юридичного процесу, зокрема на стадії розслідування та інших стадіях попереднього провадження. Щоб сприяти забезпеченню особам з інвалідністю ефективного доступу до правосуддя, держави-учасниці сприяють належному навчанню осіб, які працюють у сфері здійснення правосуддя, зокрема в поліції та пенітенціарній системі.
Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.
У лютому 2017 року, з метою забезпечення для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення в місті Києві доступності до правосуддя, суду та судової процедури, як одного з головних пріоритетів у відносинах «суд-суспільство», створено робочу групу на виконання Програми Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Правозахисна спілка інвалідів» «Право на справедливий суд осіб з обмеженими можливостями», діяльність якої спрямована на створення правових, економічних, політичних, соціальних, психологічних та інших умов для забезпечення прав осіб з інвалідністю і можливостей нарівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті та полягає у виявленні, усуненні перепон і бар'єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб, у тому числі стосовно доступу до об'єктів судових установ, благоустрою, транспортної інфраструктури, дорожнього сервісу, транспорту, інформації та зв'язку.
Апеляційний суд Київської області є постійним членом Робочої групи із забезпечення доступності суду та судової процедури для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення в місті Києві, а заступник керівника апарату суду Зельдич О.М. є незмінним секретарем Робочої групи.
Спільним досягненням, результатом плідної роботи групи, є, зокрема, приведення офіційного веб-сайту «Судова влада» у відповідність до вимог Постанови від 26.09.2013 р. №730 для можливості користування ним користувачами з вадами зору та слуху.
В межах повноважень та за наявності обмежень, викликаних специфікою будівлі, яка є історичною та не перебуває у власності суду, було зроблено такі кроки для покращення доступності до судової установи особам з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення: при вході у приміщення суду в зоні досяжності людини, яка сидить в кріслі-візку, розміщено відповідний вказівник та встановлено кнопку виклику; на 1-му поверсі суду вхід для відвідувачів суду облаштовано таким чином, що за потреби проходу особи у кріслі-візку, такий прохід можливий поруч з рамкою металошукача; в канцелярії суду за підтримки Ради суддів України, Державної судової адміністрації України та ВГОІ «Правозахисної спілки інвалідів» встановлено термінал, за допомогою якого можна сплатити судовий збір та/або скористатися іншими банківськими послугами, встановлено кулер з питною водою для відвідувачів. В 2016 році за підтримки ДСА України на 1-му поверсі суду проведено ремонт туалетної кімнати, під час якого з урахуванням потреб осіб на кріслі-візку, було встановлено окрему туалетну кабіну для осіб з інвалідністю та здійснено адаптацію основного і додаткового сантехнічного обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо.
Визначено особу, уповноважену на організацію забезпечення доступу до апеляційного суду Київської області для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, відповідна інформація з зазначенням контактного номеру телефону та адреси електронної пошти розміщена на веб-сайті суду.
Апеляційним судом Київської області зроблені відповідні умови для покращення доступу до правосуддя, а саме: заплановано облаштування скосами перепадів висоти порогів між коридором та залами судових засідань на 1-му поверсі Апеляційного суду Київської області та облаштування інформаційних вказівників шрифтом Брайля, а також максимальне облаштування комфорту та зручності публічного простору суду для всіх відвідувачів.
Вказані заходи не є вичерпними, адже засновані на повазі до прав людини і спрямовані на пошук можливостей, створення та підтримку відповідних умов, що дозволить забезпечити кращий доступ до правосуддя, адже захист та підтримка прав полягає не лише у наданні певних особливих умов доступу, але і в прийнятті заходів для зміни власної поведінки та відношення до всіх відвідувачів, зокрема, й осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.